onsdag 8 januari 2014

Är storstadsbor snabbare?

Har haft den åsikten att vår mentalitet inte beror på var vi bor eller var vi kommer ifrån geografiskt. Jag har tänkt att det är andra faktorer som mer spelar in såsom uppväxtmiljö i hemmet, vilka man omger sig med som vänner eller kontakter, nätverk mm. Aldrig varit någon anhängare av talesätt såsom, "smålänningar är snåla", "skåningar dryga". Ju äldre jag blir så känner jag mig mer och mer tveksam över min egen ståndpunkt. Möter människor i arbetet och i olika nätverk och då kan jag märka en viss skillnad beroende på var man bor. Kan det vara så att jag har haft fel under alla år? Vilken svindlande tanke! :) Första gången detta hände var för ca tio år sedan då jag arbetade på ett företag som fick en ny konstellation och vi skulle ha en kick-off. Den skulle inte arrangeras av min division i Sydsverige utan av divisionen på ett helt annat ställe i Sverige. Vi var alla så nyfikna och spända av förväntan på denna kick-off.  Det spekulerades vilt om tänkta aktiviteter. Så kom dagen D och festblåsan åkte på och så blev det transport till en pizzeria och en måltid där och så var allt över. Ingen dålig mat, ingen dålig pizzeria men vi som kom från min del av landet hade andra förväntningar och blev lite snopna.
Igår arbetade jag sent på kvällen med ett projekt som jag var tvungen att få färdigt. Vid 21.30 tiden så mejlade jag lite uppgifter till kollegor i vår huvudstad. Tänkte att då ser de meddelandet imorgon direkt och jag kan få ett snabbt svar. Jag fick snabbt svar, av båda två hade jag svar på mejl inom 15 minuter. Direkt på kvällen. Vet att vi som arbetar som sekreterare har servicekänsla i ryggraden men detta var snabbt, verkligen snabbt. Min fundering är då, kanske är man lite snabbare om man bor i en storstad. Kanske gör tempot där att man är van att alltid skynda. Eller kanske beror det på att det finns fler människor att välja bland och den duktigaste och snabbaste vinner loppet. Man måste var på topp och på tå för att vara med i matchen. Något att fundera på men jag har så sakteliga ändrat min åsikt, den geografiska placering man har påverkar beteendet.
Ha det gott alla härliga kamrater!


Ingen snö ute då får man vara vit inne och
pigga upp stämningen på kontoret.
Tröja från ChezToi och halsband från
Forever 21 i London.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar