fredag 3 januari 2014

Älskar jul

Älskar verkligen julen men nu lider allt mot sitt slut. Endast trettonhelgen återstår den ska jag fira med min svärmor Kerstin. Jag börjar mitt firande av jul i och med första advent. Gör vackert hemma och inväntar den stora högtiden och det plockas fram lite mer för varje vecka som går. 2013 var verkligen december en fantastisk månad så mycket julkul jag hade.
Det började söndagen den 1 advent då jag arbetade, som traditionen bjuder, på Lions julmarknad. Jag och min älskade systerdotter Ellen sålde korv så det yrde om det.
På måndagen den 2 december var jag med Västerås sekreterarförening på ett härligt julbord på Hässlö Värdshus. Vi åt god mat och delade julklappar. Det var mycket prat och skratt kvällen igenom. Snart var det helg igen och då var det damlunch med glada Lionsdamer och på söndagen hade vi glöggmingel här hemma. Ett gäng från grannskapets styrelse skrattade och pratade och åt av de godsaker vi lagt fram i flera timmar. Vilket gott betyg till oss som värdar. När sedan Nobeldagen var här fick jag bege mig på en liten kvällstur till Villa Aske för att dricka lite glögg och mysa vid granen. När glöggen var urdrucken så begav vi oss till Friiberghs Herrgård och åt ett fantastiskt julbord. Helt med skaldjur som förtecken och äntligen fick jag smaka ostron. Åh så gott det var. Redan dagen efter var det dags för julfest på jobbet. ACC i Västerås bjöd in till julshow med rocken som förtecken. Vi åt en amerikansk buffé lyssnade till både rockmusik och julmusik och så var det lite dans. Då min VD ska gå i pension 2014 hade jag skrivit en sång till honom som vi sjöng alla tillsammans. Han blev så applåderad vilket både han och jag uppskattade. När vi skrev den 13 december och Lucia så var det dags för Stockholm och träff med väninna och sedan julbord på Gustavberg 7 en härlig båttur i Stockholm innerskärgård. Mycket gott och här baseras det mesta på sillinläggningar av olika slag. Vi hade beslutat oss för en hel Stockholmshelg så vi stannade och gick på julmarknad i Gamla stan och Kungsträdgården på lördagen och avslutade den kvällen med middag på ett favoritställe Café Milano och så lite barhäng på Sergel Plaza. Nu var det endast en arbetsvecka kvar och när helgen kom hade vi glöggbjudningar både fredag och söndag med goda vänner. Julhelgen firades traditionsenligt i min systers hem. Som hon alltid dekorerar så vackert och gör så mycket god mat. Midnattsmässan i Domkyrkan var ett värdigt avslut på julaftonen. Vi stannade två nätter men jag hade kunnat stanna längre. Men väl hemma så väntade julfika med trevliga grannarna. Jag måste säga att en så här rolig och julig december var det länge sedan jag hade och jag känner mig så nöjd och priviligerad. Kan tilläggas att jag och min äldsta och bästa väninna Bibi smygstartade med en söndagstur till Åland med Viking Line Rosella i november och intog Mannerheims julbord. En höjdare, tror aldrig jag ätit godare julskinka. Vill delge er min händelserika december med lite foton som följer.
Ha en underbar fredagkväll! Kram


 









 




 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar