fredag 25 juli 2014

Varmt - varmare- varmast

Högsommaren är här,  på riktigt. 31 grader varmt denna dag. Klagar inte, älskar sommaren.  Men under senare år har jag haft problem med ett ben och en fot som sväller,  å det grövsta vid värme och fuktigt väder. Så jag har alltid en gnutta rädsla inför denna säsong.

Nu slog dock värmen till men det är inte så fuktigt. Mitt ben är faktiskt helt ok. Därför mår jag extra bra och njuter av dessa dagar med ledighet och sol och värme.

Ofta när det blir sommarvarmt i Sverige hör jag människor som klagar på de varma nätterna.  Visst är det varmt men det går att hantera på bästa sätt.  Man ska lära av de som kan. De som lever i varma klimat.

Därför vandrar jag runt och förundras över alla sovrumsfönster med uppdragna rullgardiner och persienner, dagtid. Varför? Även jag älskar att släppa in ljus dagtid men när solen och värmen slår till avstår jag.

Har levt många sommarperioder i Italien och där såg jag aldrig någon som lät solen flöda in i sovrummet under dagen. Nej, allt var neddraget och mörkt i de rum som var för sömn.

Mina grannar må tro att vi sover dagen lång,  för jag låter persiennerna vara hermetiskt tillslutna dygnet runt nu under denna värmebölja.  Jag vill sova gott och det gör jag i ett hyfsat svalt rum.

Ett enkelt knep som inte kostar något, persienner nere och stängda. Underbart.  Sommaren är fantastisk.

Hoppas alla har en underbar fredagskväll!

Mitt sovrumsfönster hela dygnet
under sommaren

Fredagsmys på vår altan
(Tyvärr stör flugorna en del)

3 kommentarer:

  1. Visst är det fantastiskt med att få vara ledig i denna värme! Men jag är ambivalent. Älskar att vara barärmad och inte frysa alls på kvällen. Men avskyr att bli loj, trött, inte orka. Fast det är ju så kort tid! Jag har neddragna rullgardiner konstant i vårt sovrum, fläkt på hela natten. Ingen vidare sömnkvalite men siesta är bra! Kram

    SvaraRadera
  2. Siesta är underbart. Precis som du säger, det är så kort tid. Tänk på alla kalla eller regniga dagar vi ska uppleva innan nästa sommar. Vi står ut med lite lojhet och trötthet. Ha det bäst. Stor kram Maria

    SvaraRadera
  3. Siesta är underbart. Precis som du säger, det är så kort tid. Tänk på alla kalla eller regniga dagar vi ska uppleva innan nästa sommar. Vi står ut med lite lojhet och trötthet. Ha det bäst. Stor kram Maria

    SvaraRadera