torsdag 10 juli 2014

Dofter man förknippar

Ibland känner man en doft och då minns man något speciellt. Det kan vara en händelse eller en person.

Nu när vi är inne i den brinnande semestertid så kom jag att tänka på en doft som är starkt förknippad med semester för mig.

Under många år åkte jag nästan varje sommar till Italien.  Vi hälsade på min dåvarande mans släkt. Det var en tradition för mig på den tiden. Jag var alltid glad och uppspelt inför de semesterresorna. Såg hur flera veckor av italiensk kultur, liv och mat låg framför mig.  Samt att jag skulle få träffa massa folk jag kände och inte sett på ett år.

Vi anlände ofta på seneftermiddagen, det blev mat och prat innan sängen kallade. Efter en natts sömn vaknade man till liv av den ständigt pågående trafiken och röster av damer på väg till brödbutiken på hörnet. Så spred sig alltid doften av nybryggd espresso. Vet egentligen inte hur det lyckades. Men när jag än vaknade, första italiendagen, så doftade hela lägenheten av espresso.  Doften av espresso och även ljudet, det gurglande fräsande ljudet när espresson precis blie klar, det är semester.

Vaknar jag en morgon i kalla februari mitt i ett vintervitt Sverige och känner doften av nybyggd espresso,  då kommer semesterkänslan som ett brev på posten.

Hoppas ni alla har världens bästa sommar!


Foto från FB-sidan, We love Italy.

Köpte mig en liten espressobryggare.
Bästa kaffer man kan tänka sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar