tisdag 25 augusti 2015

Fantastisk information

Ska snart åka till Florens och läser därför mycket om staden och vad man ska göra, titta på, äta och dricka. Hamnade på en jättebra sida med massa tips och bland tipsen fanns en information om hur man koka italienskt kaffe. Om man hyr en lägenhet i staden är det endast en moka bryggare som står till buds.

Jag kan fixa mig en espresson utan problem, har denna typ av kokare hemma men jag tycket det var en helt underbar och mycket pedagogiskt upplagd information. Verkligen ett skolexempel på hur man kan informera tydligt. Dessutom var den på något sätt lite söt mitt i allt information. Den talade till mig och jag blev lite varm om hjärtat när jag läste.

Vill därför dela den med er.
 
Allt du behöver är din Moka-bryggare, malet kaffe, en spis (inte induktion) och vatten.
1. Fyll nederdelen av bryggaren med vatten. Täck inte ventilen.
2. Sätt på silen på nederdelen och fyll den med kaffe utan att pressa ned det.
3. Skruva på överdelen
4. Sätt moka-bryggaren på spisen på låg-medelvärme
5. Efter några minuter kommer du höra att överdelen fylls med kaffe, vänta någon kort minut och stäng sedan av värmen.
6. Servera och njut!
A- Nedredelen  B- Silen  C- Överdelen
A- Nedredelen
B- Silen
C- Överdelen
By Alborzagros (Own work) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)%5D, via Wikimedia Commons

Var försiktig så kaffet inte bränns, det kan vara smart att hålla sig nära när du har satt på moka-bryggaren på spisen eftersom det oftast går mycket fortare än vad du tror. Se också till att diska bryggaren noggrant efter användning och torka delarna väl. Helst ska du diska bryggare med bara hett vatten eftersom vissa diskmedel skadar aluminiumet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar