torsdag 11 december 2014

EKO

Idag hörde jag på nyheterna att en matkasse med eko-mat kostar 144 kronor mer än en matkasse som inte innehåller EKO-mat. Det kan tyckas en liten summa för kvalitet. Men får många kan 144 kronor/kasse vara tufft och avgörande för vilken mat man handlar.

Är EKO-mat det bästa om man ska äta kvalitativt bra mat? Jag är tveksam. Tycker det är bra om fler kan äta bra mat. Personligen tror jag  att det viktigaste är att försöka köpa närodlat och närproducerat. För visst är det vansinnigt att mat kan färdas jorden runt innan den hamnar i våra kastruller.

Nu sticker jag ut min haka en aning, men kan inte EKO, vara lite väl mycket marknadsföring och reklam. Bra men svenska bönder odlar oftast inte besprutade produkter.

Visst köper jag eko-mjölk och en hel del andra produkter också som är ekoodlade men först och främst handlar jag det som är närodlat och närproducerat. Det är det viktigaste för mig när jag går och handlar.

Har dock aldrig undersökt prisskillnad mellan en påse närodlat/närproducerat och en på "vad som helst". Kanske ska göra det någon dag.

Trevlig torsdagkväll på er. Nu drar jag på lite julfest med rock´n roll tema!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar