måndag 4 augusti 2014

Slå hål på fördomarna

Slå hål på fördomarna, står det på tröjan som expediten, med klart utländskt utseende, bär. Jag noterar det och tänker att det är en kampanj angående den främlingsfientlighet vi möter i samhället nu och då.

Men se så är det inte. Tröjan har nog hängt med ett tag för vad texten avser är att slå hål på de fördomar som finns om butiken Lidl. Den kampanjen pågick nog som mest under sommaren 2013 och restaurang Dills arbete med Lidls varor.

Jag var en stor motståndare till Lidl när de skulle etablera sig på min ort. Dålig kvalitet på produkterna, dåliga villkor för personalen, enbart utländska produkter och så driver de etablerade handlare från orten genom deras pressade priser. Så var min bild av den kedjan.

Gick tveksamt dit för att titta, men så mycket mer gjorde jag inte på många år. Började för ett par år sedan att köpa lite grönt där då det var bra priser och alltid otroligt fräscht och ett stort utbud. Var det enda jag handlade där och tyckte för det mesta att det var komplicerat då jag var tvungen att åka till ICA för att handla nästan allt annat förutom grönt. Så jag valde bort Lidl.

Av en händelse gick jag in där i våras för någon produkt jag skulle ha var slut i min affär. Gick runt och tittade och slogs av häpnad. Massa härliga produkter, närproducerade och svenskmärkta och av god kvalitet. På helgerna äter vi ganska mycket kött i vår familj och vi satsar alltid på att köpa god kvalitet och alltid svenskt kött. Kan med eftertryck säga att Lidl har ett otroligt bra kött. Med stor skyltning så man tydligt ser vad som är svenskt och vad som inte är det. Bra kvalitet till humana priser.

Lidl har utvecklats och man ska inte vara dumstöddig och inte kunna ändra sig. Har ändrat åsikt helt och därför tycker jag det är bra att Lidl själv kampanjar för att slå hål på fördomar.

Kan varmt rekommendera Lidl för många produkter, inte alla, men många. Glass är en av de produkter de är kanonbra på. Dock är den bästa glassen de säljer inte svensk utan italiensk. Men å andra sidan vem kan argumentera om det. Italiensk glass är världens bästa glass.

Underbart god italiensk glasstårta från Lidl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar