tisdag 3 juni 2014

Guld och tattoos


För en tid sedan var jag på en större fest. I köket kommer jag i samspråk med en dam som står och tar av sig örhängen och kliar sig väldigt på örsnibbarna. Hon vänder sig mot mig och säger att det är väldigt jobbigt att ha allergi mot nickel.

Jag kunde verkligen hålla med henne då jag själv har allergi och vet hur det kan klia och svida. Hon säger att hon inte ens kan ha äkta silverörhängen. Vi pratar en stund om nickelallergins vedermödor, och jag avslutar vår konversation med att säga,
-du får helt enkelt hålla dig till guld.

Då skrattar min nyvunna vän högt och säger du är kul du, tror du jag är gjord av pengar. Sen går hon förbi mig och hennes klänning är sydd med en vacker djupt urringad rygg. På ryggen ser jag en jättestor tatuering, säkert omkring 30 cm.

Tänker i mitt stilla sinne, hur kan den som inte har råd med guldörhängen ha råd med en tatuering?

Kollade upp lite priser på tatueringar och en som är 5x5 cm kostar mellan 600-900 kronor. Är tatueringen runt 30 cm så ligger priset på mellan 2000-4000 kronor. För det får man ett par riktigt fina örhängen.

Jag är inte förtjust i tatueringar och speciellt inte när det blir gigantiska och täcker stora delar av kroppen men förutom det estetiska så är det ju så att ett par guldörhängen kan man sälja i händelse av penningbrist. De kan ges bort i gåva om man tröttnar på dem. Ett par guldörhängen kan även gå i arv.

Vad kan en tatuering, blekna, bli skrynklig och följa med i graven. Jag vet vad jag skulle välja om jag hade ett par tusen över. Tjing på er!

Bild lånad från Zatzy.com

2 kommentarer:

  1. Hej - kul med en hälsning hos mig! Du har ju massor av roliga och viktiga saker att skriva om, helt i min smak. Och så bor vi inte så långt ifrån varann :=) Jag instämmer helt i det där med tatueringar, min dotter pratade om att göra en för ett par år sen "när hon blev äldre" men jag sa "no way, jag kommer hursomhelst vara indirekt bidragande och det går jag inte med på". Tror hon lagt det där på hyllan numera ;) kram Milla

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för din respons. Min dotter, 18 år i söndags, har snackat tatueringar. Men nu verkar även hon lagt det på hyllan. Gör mamma glad. Titta gärna in igen. Kram Maria

    SvaraRadera