fredag 20 juni 2014

Gammal vänskap

Människor kommer in i våra liv vid olika tillfällen och av olika anledningar.  En del har man roligt med en tid och så drar man åt olika håll och ses aldrig mer. Man har haft kul men när det är över är det över för alltid.

Andra kommer in i våra liv och man bygger upp en relation och man fortsätter att umgås med jämna mellanrum.

Så har vi dem vi träffar bygger upp en relation till och av olika anledningar så går vägarna isär men i själen finns något kvar. Har inga bittra minnen utan det man minns är med glädje. Man kanske skriver ett julkort ibland, sänder ett foto på barnen blir vänner på facebook. Hela tiden känns det bra. Man vet att man inte kan träffas men kontakten, även om den kan vara ytlig, känns bra. Får man tillfälle att träffas blir inget krystat utan allt faller på plats och man bara pratar på precis som det var igår man pratades vid. Det känns tryggt och bra.

Jag hade en god väninna i min ungdom, när jag under en tid bodde i Karlstad. Vi studerade där på samma utbildning. Vi fann varandra. Höll kontakten efter studierna när hon flyttade och gifte sig i Norge. Till och från hade vi kontakt i tio år men sedan blev det mer sporadiskt för att helt upphöra under några år.
Så kom facebook och vi  fick kontakt igen. Några likes här och någon kommentar där. Trevligt.

När jag var till Norge denna vecka såg hon det på FB och skre,v är du här, har du tid för en fika. Oh, visst hade jag det. En dryg timma fick vi tillsammans men oj det var inte stelt. Utan pratet bara flöt på. Uppdatering om barn, män och föräldrar samt jobb. Allt ville vi avhandla. Det hade gått 20 år sedan vi sist sågs men det kändes inte ett dugg.

Kan inte säga att vi tog vid där vi tidigare slutat, alltför många år hade gått men det kändes som vi på en gång kunde prata för värmen för varandra och intresset fanns kvar. Vår vänskap var äkta.

Det var så roligt och det kändes så bra. Den lilla kaffestunden är något jag kommer bära med mig som ett varmt minne i hjärtat. Hoppas vi kan ses igen och att inte ytterligare 20 år måste passera.

Länge leve goda vänner!


Inte bästa fotot på mig men ett kul minne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar