tisdag 11 november 2014

Skola

Skolfrågan är något som livligt debatteras i alla forum. I TV, tidningar men även middagsbjudningen, träningen och hemma vid köksbordet.
Som gammal liberal har frågan blivit än mer aktuell då det var just den frågan som var folkpartiets under de senaste åren. Jag har aldrig riktigt anslutit mig till Björklunds skola. Har tyckt den mer liknar utslagning än att få så många som möjligt att inte enbart gå ut skolan med godkända betyg utan att de verkligen har lärt sig något.

Har haft en personlig käpphäst i skoldebatten och det är att allt som har med inlärning i skolämnen att göra ska ske på skoltid och läras ut av pedagoger. Anser att föräldrar ska ta hand om kärlek och omvårdnad medan skolan ska ta hand om utbildningen.
Anser att skolorna helt ska slopa läxor men däremot utvidga dagen med några timmar. Barnen kan vara i skolan från 08.00 till 16.00-16.30 och få undervisning av lärare. Sedan när de går hem ska de vara fria att göra vad de vill.

Forskning har också visat att det som orsakar mest slitningar mellan föräldrar och barn är diskussionen om läxläsning. Onödig slitning, ta bort problemet från hemmet. Det finns andra sätt att lära sig att ta ansvar på.

Så i helgen läste jag en artikel med rubriken, "Skolan slopade läxor - gav rekordhöga betyg". Det är en skola i Karlshamn som har infört något de kallar totalskola, skolan serverar frukost och all undervisning och ev behov av extra hjälp sker på skoltid och utöver det erbjuder skolan studiehjälp eller annan fritidsaktivitet under seneftermiddagen. Det har bidragit till att eleverna har nått högre resultat, meritvärdet har ökat från 201 i fjol till 214,8 i år.

Det bra resultatet tror man beror på att lektionstiden blir mer effektiv när inga läxor ges, läraren får högre krav på sig att genomföra lektionerna innehållsmässigt med högre kvalitet. Dessutom har man alltid dubbla lärare i klassrummen. Ungdomarna upplever skolan mycket trevligare och blir mer avspända och då även mer fokuserade. De är alltid mätta då dagen börjar med frukost.

Det här är rätt väg att gå, helt övertygad! Blir så glad när jag ser exempel på att mina tankegångar håller. Och som vi säger hemma hos oss, mamma får alltid rätt! Så även i detta ämne ska det visa sig. :)

Idag är en bra dag och det beror inte enbart på bekräftade åsikter utan också på att min fina frisör har klippt och färgat mitt hår! Underbart skönt.

Nyklippt och med ny volangtopp!

2 kommentarer:

  1. Snyggelisnyggt! Kan du rekommendera en bra salong i V-ås måntro?
    Jag håller med fullständigt runt det där med läxor. Mina barn har gått i en grundskola utan alltför mycket läxor, särskilt markant på sk högstadiet. Det i sig har inte lett till några luckor, men det finns andra saker som inte funkat kanske, utan de har fokuserat på mycket eget arbete och mål. Jag var mkt engagerad i det här på den tiden de gick i vår lokalskola och har fått försvara det här med nutidens kunskapsinlärning jämtemot den äldre generationen. Kunskap är idag så himla kortlivad och det är mer fokus på färdigheter än på att plugga in europas floder, vilket ju kanske är svårare att mäta... kram Milla

    SvaraRadera
  2. Sanrizz på Sturegatan är bra. Där arbetar min frisör och hon heter Marielle Strand. Ha det gott! Kram Maria

    SvaraRadera