tisdag 16 september 2014

Ett brunare samhälle

Vaknade igår upp till en ny värld. Ett nytt Sverige. Ett oroligare Sverige.
Är mycket orolig över det resultat som valet innebar. Visst finns människor i vårt land som inte mår bra och visst fungerar skolan inte helt perfekt men det som den förra regeringen hade skapat var en god ekonomi, ekonomi i balans. Bäst i klassen i Europa, sa vissa.

Har en familj en stabil ekonomi så blir allt så mycket enklare. Familjen har råd med bra bostad, bra omsorg, bra semestrar med mera. Ungefär lika är det med landet. Ett land med god ekonomi och god skattekraft blir med tiden ett välmående land.
Svenska folket, orkade inte gå denna stig utan röstade bort alliansen till förmån för det kaos som just nu är.

Värst av allt är dock den framgång som sverigedemokraterna hade. Kan inte för mitt liv förstå hur någon kan ta en valsedel och rösta på ett brunt parti. Ett parti som endast friserar sin dialog men som under all pomada och allt puder är ett parti som simmar i de riktigt grumliga vattnet.

I den kommun jag bor så fick moderaterna ca 14 % av rösterna i riksdagsvalet och sverigedemokraterna ca 16 %. Häpnadsväckande, hur kan detta gå till. Har jag grannar, kanske vänner som la sin röst på sverigedemokraterna, för mig svindlar tanken. Jag som är liberal in i blodomloppet mår rent fysiskt illa vid tanken på sverigedemokraterna. Nu måste vi alla resa oss upp och visa vid varje tillfälle som bjuds att vi vänder det bruna ryggen.

Och, hallå, hur bra är Åkesson? Alla säger att han är en stor retoriker och politiker, är det verkligen så? Han stirrar med blicken, talar entonigt, har aldrig ett skämt till hands och det är mycket han svarar jag vet inte på. Nej, nu får det vara slut på allt trams, brunt går fetbort!

Förstår denna kvinna så väl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar