lördag 25 april 2015

Känn dig ung

Samantha, i SATC, en kvinna som verkligen inte
bryr sig om sin ålder!

Det forskas om mycket och ibland kan man fundera på hur mycket fantasi det finns i forskarvärlden då det kan komma fram forskningsrapporter om allt från vikten av att äta hälsosamt till nyttan av att äta lakrits. Men det är ju fantastiskt att det finns människor som vill forska, då det leder vår utveckling framåt och bidrar till framsteg inom så många områden som har en direkt positiv inverkan på oss människor.

Idag läste jag en forskningsrapport som var något lättsam men med ett viktigt budskap. Jo, det har visat sig att människor som känner sig yngre än vad de är, lever längre än de som känner sig som den ålder de är eller till och med känner sig äldre. Det var inga dåliga siffror heller. En markant längre livslängd hos de som kände sig yngre än sin biologiska ålder.

Bra tänkte jag, då jag har en klar tendens att inte riktigt förstå att jag passerat de 50. Jag vill fortfarande leva livet och tror att jag ska orka som alltid. Ofta gör jag det också, vilket är tacknämligt. Så nu ska jag inte skämmas när jag går runt och känner mig yngre än vad jag är utan tänka att jag ägnar mig åt rent hälsofrämjande aktivitet.

Så fira lördagkvällen med pompa och tänk inte på morgondagen, ni är alla så unga som ni känner er.

2 kommentarer:

  1. Vi firar söndagskvällen, det går lika bra va´? : )

    SvaraRadera
  2. Allt går bra. Missa aldrig ett tillfälle att fira. :)
    Kram
    Maria

    SvaraRadera